Zondagmorgen 12 januari 2025 tegen 07.50 uur heeft een spoorongeval plaatsgevonden aan de Groeneveldselaan in Veenendaal. Op een spoorwegovergang kwamen een passagierstrein en een auto met elkaar in aanrijding. Hulpdiensten, waaronder de brandweer en een ambulance, waren snel aanwezig om de situatie te beoordelen en de nodige hulp te bieden. De exacte toedracht van het […]
In het Pinksterweekeinde van 2022 (9/10 juni) reden de treinen vanuit Rhenen tot Driebergen-Zeist en van daaruit verder naar Arnhem Centraal wegens werkzaamheden rondom Utrecht Centraal. Zodoende was er -sinds 2017- weer eens Flirt te zien op de Veenendaallijn. Bram Schaafsma stuurde ons deze foto’s van de Flirts op de Veenendaallijn waarvoor onze hartelijke dank!
Op 4 juni 2021 plaatste regiodirecteur Harro Homan van ProRail, in aanwezigheid van de wethouders van Veenendaal en Rhenen monumentenbordjes op de drie monumentale spooronderdoorgangen bij Achterberg. Dit ter ere van het feit dat het veertig jaar geleden was dat dit spoor werd geopend. De reactivering van de zogenaamde Veenendaallijn werd op 30 mei 1981 […]
Eerder berichtte we al over de aanrijding tussen Veenendaal Centrum en Rhenen op 28 juni 1985 tussen een mestwagen en Hondekop treinstel 393. We hebben van Derkjan Niezing nog meer foto’s van deze aanrijding mogen ontvangen, waarvoor onze hartelijke dank!
Er rijden geen treinen van en naar Veenendaal vanaf 22 februari tot en met zondag 1 maart. Dit is in verband met werkzaamheden bij station Driebergen-Zeist. Wel rijden er extra bussen.
Op 8 december 2019 is er een einde aan de inzet van het DD-AR en DDM-1 materieel op het Nederlandse spoor gekomen. Ze hebben dan ruim 30 jaar in Nederland gereden. Zo ook over de Veenendaallijn waar ze in de periode 1999 – 2006 de standaard waren en vrijwel alle diensten met dit materieel gereden […]
Op 25 juni 2019 heeft er voor de eerste keer SNG gereden op de Veenendaallijn. Hier zien we SNG 2712 te Veenendaal Centrum als trein 7423 naar Rhenen. De foto is gemaakt door Jan de Kroon. Waarvoor onze dank!
De NS stations Rhenen, Veenendaal Centrum en Veenendaal-De Klomp kunnen een toilet tegemoet zien. Die worden aangelegd tussen 2020 en 2021. De drie stations zijn opgenomen in de lijst van tweehonderd treinstations die de NS gaat opknappen. De verbetering moet zorgen voor een aangenamer verblijf en ziet vooral op schone toiletten en beschut wachten. De […]
In het weekeinde van 15/16 december 2018 zijn er weer werkzaamheden tussen Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch waardoor de Intercity vanuit Enkhuizen / Amsterdam Centraal niet rijdt naar Maastricht maar naar Rhenen. Dat brengt dus weer VIRM op de Veenendaallijn, zo ook hier wanneer VIRM 8642 station Veenendaal Centrum verlaat op weg naar Rhenen en VIRM […]
Op 28 juni 1985 vond er een aanrijding plaats tussen een mestwagen en een trein t.h.v. Achterberg op het enkelsporige baanvak tussen Veenendaal en Rhenen. Het betrof hier trein 5930 welke op weg was van Rhenen naar Utrecht Centraal en werd gereden door treinstel 393. Er vielen (gelukkig) slechts 2 gewonden, de machinist zag het […]
Een leuke video die opgenomen is in het jaar 1974. De plannen voor de reactivering van de Veenendaallijn worden steeds concreter en belangrijke beslissingen zijn al door de NS genomen.
Vanaf nu te zien op onze website: Een leuke documentaire over de opening van de Veenendaallijn in 1981. Te zien is o.a. de opening van station Veenendaal Centrum en de eerste treinrit met Mat’64.
n het weekeinde van 3/4 maart 2018 was VIRM weer heer en meester op de Veenendaallijn en werden alle ritten met dit materieel gereden. Zo ook op zondag 4 maart wanneer VIRM 9557 hier trein 707346 rijdt t.h.v. de Slaperdijk net buiten Veenendaal.
Wegens een gewijzigde dienstregeling en werkzaamheden tussen Utrecht en Amsterdam rijdt er in het weekeinde van 3/4 maart 2018 weer geheel VIRM op de Veenendaallijn. Na Utrecht Centraal wordt er verder gereden als IC naar Amsterdam Centraal en Enkhuizen.
Wegens een verhuizing van onze domeinnaam kan het zijn dat onze website in de periode 6-10 februari 2018 soms even niet bereikbaar is. Uiteraard proberen wij dit tot een minimum te beperken en is onze Facebook pagina gedurende deze periode normaal bereikbaar.
Wegens een gewijzigde dienstregeling door werkzaamheden rondom Utrecht Centraal reed de sprinter Rhenen – Utrecht in het weekeinde van 3/4 februari 2018 met VIRM en vanaf Utrecht Centraal verder als Intercity naar Amsterdam Centraal en Enkhuizen.
Wegens werkzaamheden reden op 23 december 2017 tot 14:30 uur alle ritten op de Veenendaallijn met VIRM. Hier zien we een VIRM-VI op station Veenendaal Centrum als sprinter naar Rhenen.
Op 28 november 2017 reed Loc 1736 + DD-AR 7377 enkele ritten op de Veenendaallijn, hier komt de trein binnen op station Veenendaal West als sprinter naar Uitgeest.
Op 13 november 2017 was er een DDZ-4 (Treinstam 7521) als trein 7356 naar Breukelen vertrokken vanuit station Veenendaal C. Vermoedelijk zal deze een rondje naar Breukelen rijden om daarna om 18:40 nog een keer op station Veenendaal C. aan te komen. Dit is echter onder voorbehoud van evt. omloopwijzigingen.
Op 8 november 2017 was er om 18:30 en 19:00 uur een DD-AR te zien op station Veenendaal Centrum.
Op 13 augustus is dit een SLT treinstel tijdens een fraaie zonsondergang en vertrekt vanuit station Veenendaal Centrum richting Rhenen.
Op 11 juni 2017 was er bij de NS een wijzigingsblad ingegaan. Voor de Veenendaallijn heeft dit als gevolg dat serie 7400 Rhenen – Uitgeest nu zowel met SGMm als SLT wordt gereden waar dat voorheen integraal SLT was. De spitstreinen Veenendaal Centrum – Breukelen (serie 7300) blijft net zoals voorheen integraal met SGMm rijden.
Op 11 mei 2017 raakten de SLT stellen 2658 en 2419 defect te Rhenen, na 3 uur lang daar gestaan te hebben werdt uiteindelijk besloten om 2 ICMm stellen naar Rhenen te sturen om daar de gestrande SLT’s op te halen. Hier zien we het sleeptransport door Veenendaal Centrum te rijden welke zo richting Utrecht […]
Op 6 mei 2017 heeft er voor het eerst een Flirt gereden op de Veenendaallijn, het betrof stel 2522 welke hier vanuit station Veenendaal Centrum vertrekt richting Rhenen. Uit betrouwbare bronnen hebben we gehoord dat dit ook tegelijk de laatste inzet was op de Veenendaallijn, dit omdat er teveel problemen waren met de schuiftreden bij […]
Trein 7427 richting Rhenen en trein 7430 richting Uitgeest wordt vandaag (3 mei 2017) gereden met VIRM 8651. Hierbij de doorkomsttijden: Veenendaal Centrum : A 09:25 Veenendaal Centrum : V 09:29 Rhenen : A 09:36 —————————- Rhenen: V 09:52 Veenendaal Centrum: A 09:58 Daarna rijdt hij verder richting Uitgeest.
Mat’46 treinstel op station Rhenen, Tijdens het openingjaar in 1981 reden er 2 ritten per dag met dit oude materieel. Een jaar later verdwenen zij voorgoed van de Veenendaallijn. Foto copyright: Harry Fik.
Vandaag (9 februari 2017) rijdt er DD-AR op de Veenendaallijn. Deze halteert om 8:30 en 9:00 op station Veenendaal Centrum.
Henri Blotenburg mailde ons deze unieke foto van een kruising van twee VIRM treinstellen op station Veenendaal Centrum. wat op 17 januari 2017 een bijzonder gezicht opleverde.
Over enkele dagen verschijnt de film “Veenendaallijn 2016”. In deze film nemen we je mee langs de Veenendaallijn en laten we een aantal (bijzondere) treinen zien die hier het afgelopen jaar hebben gereden. Mis deze film dus niet, hij is hieronder te bekijken.
Af en toe komt het voor dat er VIRM wordt ingezet op de Veenendaallijn. Zo ook hier op 15 november 2016 wanneer VIRM 9551 vertrekt vanuit station Veenendaal Centrum als sprinter naar Rhenen. Deze video hebben we gekregen van Mechteld Stuivenberg, waarvoor onze dank!
Sinds de nieuwe dienstregeling is SLT weer heer en meester op de Veenendaallijn en komt SGMm -op een aantal spitstreinen na- niet meer voor in de dienst. Hier zien we SLT op station Veenendaal Centrum.
Op 16 november 2016 reed VIRM 9551 over de Veenendaallijn. Hier komt het treinstel binnen op station Veenendaal Centrum als sprinter naar Breukelen.
Het gebeurt niet vaak dat er DDZ rijdt op de lijn Arnhem – Utrecht. Hier zien we er echter één op station Veenendaal-De Klomp als extra sprinter naar Driebergen-Zeist op 20 oktober 2016.
Op 25 september 2016 was de afscheidsrit van het Mat’64 door het oosten en zuiden van Nederland. Treinstel 876 is vanuit Maastricht via Eindhoven, Arnhem en Zwolle aan het Spoormuseum overgedragen. Hier zien we dezelfde 876 op het station van Rhenen als stoptrein naar Utrecht in een tijd dat dit nog een heel normaal beeld […]
Op 23 september 2016 reed er -bij hoge uitzondering- DDZ6 op de Veenendaallijn. Hoewel DDZ hier wel vaker wordt ingezet betreft het meestal de 4 rijtuigen variant. Dit mag dus wel bijzonder worden genoemd. Op de foto DDZ6 7624 op station Veenendaal Centrum als sprinter naar Rhenen.
Zoals al eerder was vermeld reed er op 13 september 2016 bij hoge uitzondering ICMm op de Veenendaallijn. Hier vertrekt ICMm 4227 uit station Veenendaal Centrum richting Breukelen.
Op 13 september 2016 reed er na lange tijd weer ICMm op de Veenendaallijn. Hier staat hij als trein 7460 richting Breukelen gereed voor vertrek op station Veenendaal Centrum.
Op de Veenendaallijn rijdt er deze ochtend een VIRM-IV mee. Het betreft hier trein 7425 & 7426. Doorkomst: ————————- Veenendaal West: 8:40 uur Veenendaal Centrum: 8:45 uur Rhenen: 8:51 uur A Rhenen: 9:09 uur V Veenendaal Centrum: 9:15 uur Veenendaal West: 9:20 uur De trein rijdt daarna tot Utrecht Centraal en zal daar waarschijnlijk worden […]
Momenteel zijn er grootschalige werkzaamheden rondom Utrecht Centraal, hierdoor wordt veelvuldig de dienstregeling aangepast en rijden er weleens treinen op trajecten die daar normaal gesproken niet horen. Zo ook in het weekeinde van 9 & 10 juli 2016 wanneer er SGMm rijdt op het baanvak Arnhem – Utrecht als extra sprinter tussen Rhenen, Driebergen-Zeist en […]
Momenteel zijn er grootschalige werkzaamheden rondom Utrecht Centraal, hierdoor wordt veelvuldig de dienstregeling aangepast en rijden er weleens treinen op trajecten die daar normaal gesproken niet horen. Zo ook in het weekeinde van 9 & 10 juli 2016 wanneer er meerdere DDZ treinstellen op de Veenendaallijn rijden, een lijn waar normaal gesproken alleen SLT en […]
In april 2016 viel dan toch definitief het doek voor het treintype Materieel ’64. Deze treinen reden vanaf 1964 op het Nederlandse spoor en zijn daarmee een vertrouwd gezicht geweest, ze worden nu niet meer ingezet en de verwachting is dat ze allemaal worden gesloopt. Op 11 maart 2016 hebben we deze treinen voor de […]
SLT -wat staat voor Sprinter Lightrail Train- is sinds 2009/2010 te zien op het Nederlandse spoor. Deze treinen vervangen de oude stoptreinen Materieel’64. SLT is in heel Nederland te zien. In de beginperiode van SLT kwam het regelmatig voor dat ze door elkaar heen werden ingezet in één treinserie zoals op de eerste foto hier […]
In de zomer van 2003 kwam het een aantal keren voor dat er ICRm reed op de Veenendaallijn in de stoptrein tussen Rhenen en Utrecht Centraal. De samenstelling was E-Loc 1750 + 4 ICRm rijtuigen + DD-AR stuurstandwagen. Op deze foto zien we de trein gereed voor vertrek staan op station Rhenen om daarna als […]